Vrijwilligerswerk bij Bessie's daycare

28 maart 2018 - Port Alfred, Zuid-Afrika

Naast de leuke uitstapjes ben ik natuurlijk ook "hard" aan het werk hier in Zuid-Gekke groepsfotoAfrika. Het leek mij daarom leuk om jullie een kijkje te geven bij mijn vrijwilligerswerk. Dit doe ik bij Bessie's daycare, een kinderdagverblijf in de township van Badhurst.

Deze daycare zit in een hele arme township. Toen ik daar voor het eerst kwam was er al een tijd geen water omdat de watertank het niet deed en de wc werkte ook niet. Dit is gelukkig inmiddels opgelost door andere studenten. Als je er staat vraag je je af hoe dit een daycare kan zijn, buiten staat een kapot speeltoestel, de kinderen plassen in emmers (meestal gewoon random ergens in de tuin) en het gebouwtje stelt ook vrij weinig voor. Ondanks deze omstandigheden zorgt deze daycare er wel voor dat deze kleine kinderen overdag niet op de straten zwerven, te eten krijgen en les krijgen in het Engels en Xhosa.

De eerste keer dat ik kwam, stonden er allemaal zwaaiende kindjes bij het hek toen zij de Stenden bus zagen aankomen. We waren nog niet eens uitgestapt toen zij het hek al open hadden gekregen en met een hele invasie de bus inklommen om ons te begroeten en knuffelen. Wat mij opviel was hoe aanhankelijk deze kinderen waren. Ze hangen continu aan je armen, voeten en klimmen op je rug (met zn tienen tegelijk). Gelukkig zijn ze nu wat rustiger wanneer we er zijn en maken zij minder ruzie om onze aandacht.

Bessie, de eigenaresse, is een hele lieve 'mama' die deze kinderen goed in toom weet te houden. Ze heeft een klein klaslokaaltje waar ze de oudste kinderen een beetje les geeft. De leeftijd van de kinderen zit tussen de 0 en 5 ongeveer en 's middags zijn er ook vaak kinderen die uit school komen, deze zijn dan wat ouder. Mijn taak, samen met een ander klasgenootje, is om de kinderen een beetje de basis Engels te leren. Dit doen we voornamelijk aan de hand van liedjes zoals, ABC, Head Shoulders Knees and Toes, Brother John, Family Fingers enz.

Vandaag kwamen wij daar maar helaas was Bessie er zelf niet en was er dus ook geen les. De jongste kindjes waren voornamelijk aanwezig, dus we hadden het lekker rustig. Vandaag hadden we op de planning staan om tekeningen te maken om op te sturen als bedankkaart naar iedereen die heeft gedoneerd aan Bessie's daycare voor speelgoed. Na een beetje kleuren was het tijd voor een hapje. Iedereen zat braaf op de grond hun kommetje rijst met groente en vis(?) op te peuzelen terwijl wij de jongsten voerden. Tijdens het eten kwamen er wat oudere kinderen uit school dus toen zij het eten op hadden zijn wij buiten gaan spelen met de bal. Overgooien liep over in een potje fanatiek lummelen (en dat in 28 graden!). We gingen daarna het klaslokaaltje in om wat verkoeling te zoeken. Ik had mijn muziekboxje meegenomen dus we begonnen met een potje stoelendans. De rest van de tijd hebben we nog gedanst, gepuzzeld en natuurlijk gekke foto's gemaakt op Snapchat.

Kleuren 1puzzelenkleuren 3groepsfoto

1. Ingrid:
    4 april 2018
    Mooi en dankbaar werk lijkt me. Tegelijkertijd ook confronterend omdat het verschil met een kinderopvang in Nederland, niet groter kan zijn... Ben trots op je, Eileen! Liefs en dikke knuffel, mam.
  2. Ingrid:
    4 april 2018