Nachtje slapen in de townships

17 mei 2018 - Port Alfred, Zuid-Afrika

Afgelopen dinsdag heb ik met mijn klasgenootje een nachtje gelogeerd bij een familie in de townships!

Om kwart voor 6 werden we opgehaald door onze docent, dus daarvoor gingen we samen eten in de kantine op school. We wisten nog helemaal niet waar we terecht zouden komen. Toen we voor het huis stonden vertelde onze docent dat we bij zijn oma gingen logeren. Het huis zag er erg mooi uit, in vergelijking tot de andere huizen die hier zijn. We werden dus niet in een golfplaten hutje gedropt. We maakten binnen kennis met de oma, haar zus, nog een andere vrouw en een aantal kinderen. Zij woonden hier allemaal in huis, gezellige boel dus. Ik denk dat ik in totaal 10 mensen heb geteld.

We gingen met z'n allen eten in de woonkamer op de bank. Ik kreeg een kom Papvoorgeschoteld met een apart prutje, wat verrassend lekker was.

Het was een pap van maismeel met rijst en kool. Het klinkt een beetje gek maar het smaakte beter dan de gemiddelde maaltijd op school! Na het eten kregen we een kopje thee en pakte een van de kinderen een aantal fotoalbums erbij. Deze hebben we bekeken en zij vertelde over hun familie en tradities.

De rest van de avond keken we met z'n allen tv, een soort Zuid-Afrikaanse versie van GTST. De kinderen vermaakten zich met spelletjes en snapchat op onze telefoons. Rond een uur of 10 gingen wij op bed. We sliepen samen met nog een meisje op de kamer. Je kon wel merken dat we steeds meer richting de winter gaan, het was zooooo koud op de kamer. We waren beiden moe dus gelukkig vielen we zomaar in slaap.

De volgende ochtend rond een uur of 6 begon er een haan te krijsen, handig zo'n wekker. Ook hoorden we een koe voor het huis loeien, die lopen allemaal los rond op straat. Rond 7 uur werden we alweer door het Stenden busje opgepikt en zat ons logeerpartijtje er weer op. Het was erg leuk om eens mee te maken en deze lieve familie te ontmoeten!

4D0821B3-6135-409B-AE15-7616AC4CF4C5