Lesotho

8 april 2018 - Lesotho, Lesotho

In de tweede week van de vakantie zijn Sebastiaan en ik naar Lesotho gereisd, om samen een nieuw land te ontdekken. Lesotho is een land in Afrika dat geheel wordt omringt door Zuid-Afrika, Het land bestaat veelal uit berggebieden en ligt op een hoogte tussen de 1500 en 3500 meter waardoor het ook wel het ‘Koninkrijk in de hemel’ wordt genoemd. Lesotho heeft ongeveer 2.1 miljoen inwoners en heeft ongeveer dezelfde omvang als België., aldus Wikipedia.

Omdat het wel een eindje rijden was van Port Alfred, hebben we halverwege een 1. Afrikaansovernachting gedaan in Aliwal North. We hebben daar geluncht bij een Aziatisch curry restaurant. De eigenaar was erg gastvrij en wist ons veel te vertellen over de geschiedenis van zijn pand. Het was vroeger een tolhuis voor een grote brug die de weg langs het restaurant verbond met de weg aan de overkant van een grote rivier. Hij liet ons ook een monument zien die in de tuin stond, een grote steen met daarop de tarieven in oud-Nederlands.

Paspoort

De volgende dag zijn we doorgereden naar Maseru, de Hoofdstad van Lesotho. We namen de afslag naar Maseru en kwamen ineens uit op een hobbelige zandweg. Na een paar kilometer stuiteren met de auto over potholes, kwamen we bij de landgrens. We stapten uit en gingen in de rij om onze paspoorten te laten stempelen.

Desondanks Lesotho in Zuid-Afrika ligt, kwamen we in een hele andere wereld. Maseru was een erg drukke stad, maar ook erg arm. Ohja, wij dachten dat zuid-afrikanen niet konden rijden, maar Lesothoanen overtreffen alles. Over de drukke hoofdweg reden we naar ons hotel. Langs de weg liepen veel mensen en stonden er allemaal winkelstandjes gemaakt van hout, doeken en golfplaten. Ook waren veel mensen maïskolven aan het braden op de braai. Ook liepen er veel dieren langs de weg zoals geiten, zwerfhonden en kuddes koeien.
Maïs verkoop Winkeltjes langs de weg MaseruWinkeltjes langs de weg
Lesotho heeft prachtige bergen die in een drukke stad als Maseru, naast alle chaos en armoede, het landschap sieren. De volgende dag zijn wij de bergen in gegaan met de auto en we keken onze ogen uit. Van hele uitgestrekte valleien tot aan hoge stenen rotsen, alles was even 'Wauw"! Langs de snelweg kwamen we veel boeren tegen die met hun kuddes door de bergen trokken. Ook zagen we veel mensen te paard of op ezels. Zij droegen allemaal een Basotho, de traditionele wollen deken. Deze zijn er in allerlei verschillende kleuren met verschillende patronen, zoals het nationale symbool: de Basotho hoed of bijvoorbeeld maiskolven. Wij hebben de vorige dag ook allebei zo'n deken gescoord in een winkelcentrum en ik kan de bevolking alleen maar groot gelijk geven dat zij deze dragen, ze zijn heeeerlijk warm! Erg handig voor wanneer het in de nazomer al 6 graden is in de bergen.
Nadat we de hoge bergen getrotseerd hadden, kwamen we weer op een heuvelachtige zandweg met onze geliefde potholes en scheuren. Sebastiaan heeft zich mooi uit kunnen leven in onze gehuurde Polo alsof het een 4x4 was.
Aan het einde van deze weg kwamen we aan bij een gigantisch grote waterval.
Man te paard Schapen onderweg 2. Bergen Waterval Waterval Basotho
Na ons avontuur in Maseru, zijn we door Lesotho gereden om er aan de andere kant uit te gaan. Nog steeds verveelde het uitzicht niet na uren te hebben gereden. Op de snelweg kwamen we bij een politie-stop, ze hadden ongeveer 50m van de weg afgezet door middel van een stopbord op de grond te plaatsen. We waren in de stopzone netjes achter de auto die voor ons reed gestopt, toen de politie naar ons toe kwam en ons vertelde dat wij in overtreding waren. Het kwam erop neer dat we voor de stopzone hadden moesten stoppen en de politieman ons eerst moest seinen om erin te komen... ja, wisten wij veel. Al met al moest Sebastiaan een nacht in de cel, de volgende dag voor de rechter komen en een boete van 1160 Loti betalen ( ongeveer €77). Gelukkig heeft Sebastiaan zich er mooi onderuit weten te praten en kwamen we ermee weg met een boete van 300 Loti zonder dat er een bon werd uitgeschreven, dat geld gaat dus regelrecht de eigen zak in van de politieman, hoezo een corrupt land?!?
Bij de landgrens aangekomen vroeg de man in het loket waar onze stempel was van Lesotho in ons paspoort. Toen wij hem aanwezen vertelde hij dat het enkel de stempel was dat we Zuid-Afrika uit waren, we hadden dus nooit een tweede stempel gekregen dat we in Lesotho waren. We waren hier dus al die tijd illegaal, oeps. Gelukkig liet die beste man ons wel het land uit, en hebben we dus nog een stempel gekregen dat we Lesotho uit waren en eentje dat we weer in Zuid-Afrika waren.
Boven Lesotho bevindt zich een nationaal park The Golden Gate Highlands, waar we in de middag naartoe zijn gereden. We hebben daar gepicknickt en wat rondgereden. Na een laatste overnachting in Bethlehem zijn we de volgende dag in een keer doorgereden naar Port-Alfred.
Golden gate highlandsgolden gate highlandsGolden gate highlands

1. Caroline:
    2 mei 2018
    Wat een verhaal zeg van Lesotho.....ieuwwww een nacht in een cel dat wil je daar toch niet meemaken....fijn dat Sebastiaan zo lekker kan kletsen, ha ha. Wat weer een leuk verslag en prachtige foto’s, we zijn haast live...
    Liefs uit Sneek
  2. Froukje Bergsma:
    4 mei 2018
    Wat een avontuur beleefd zeg! Prachtig die foto's . Een heel ander wereld he?
    Leuk om dit allemaal en beetje mee te beleven hoor!
    Groetjes en liefs van oma.