Dagje mee met de Soup Kitchen!

7 maart 2018 - Port Alfred, Zuid-Afrika

Soup kitchen

Vanmorgen ging ik vroeg uit de veren om vrijwilligerswerk te doen bij Bessie's daycare, helaas Whatsappte mijn klasgenootje, waarmee ik dit samen doe, dat zij ziek was. Na een kleine planwijziging ben ik met Sebastiaan en Thom meegegaan naar de Soup Kitchen. Zij doen hier hun project voor school en zijn momenteel bezig om een moestuin aan te leggen en konden wel een extra paar handen gebruiken.

De Soup Kitchen is een non-profit organisatie die wekelijks 3000 maaltijden soep makenverzorgd voor de mensen die dit nodig hebben. Twee keer per week gaat hun team de townships in met tonnen soep, brood en lekkers voor de kinderen. 's Morgens vroeg beginnen zij met het snijden van groenten, pureren en koken. De broden en het andere voedsel worden in kratten verdeeld per huishouden.

Terwijl ik de jongens aan het helpen was in de tuin, vroeg Sebastiaan of ik wel mee wilde met het uitdelen van de soep. Graag natuurlijk! Samen met twee andere meisjes zaten we achterin de pick-up (ja, dat kan hier gewoon) op weg naar de Nemato township.

We reden door de township en gingen alle huizen af die voor vandaag op de Soep langs brengen bij gezinnenplanning stonden. We werden overal hartelijk ontvangen, het was heel bijzonder om te zien hoe dankbaar de mensen waren met het eten wat we gaven. We hadden ook een grote bak donuts mee om uit te delen aan de kinderen op straat. Het heeft veel indruk op mij gemaakt om te zien hoe deze mensen wonen en leven. Ik was al een paar keer eerder naar de townships geweest, maar nog nooit bij mensen naar binnen.

Wat ik ook erg leuk vond was dat er een man met ons mee was die gek is op honden. Zodra de auto stopte, kwamen er allemaal zwerfhonden aangelopen. De Soup Kitchen neemt namelijk ook restjes eten mee voor de zwerfhonden, zoals kliekjes rijst met stukjes kip. Het is erg sneu om te zien hoe de dieren hier leven, de honden zien er echt niet uit. Ook zagen we in een tuin een schildpad die vastzat aan een touw, deze hadden mensen door zijn schild heen geboord. Verder lopen er koeien, geiten, kippen en varkens rond overal waar je maar kunt bedenken, zowel op straat als in de tuinen van mensen.

Nadat we langs alle families waren geweest, zijn we achterop de pick-up weer terug gereden naar Port-Alfred. Ik vond het erg bijzonder om dit eens meegemaakt te hebben en ga zeker binnenkort weer eens mee!

ZwerfhondBB2F8285-1A3D-46B9-AA6C-BB8754F66A68