Coffee Bay

6 april 2018 - Port Alfred, Zuid-Afrika

Het eerste moduul op school is afgelopen en dat betekent dat we vakantie hebben!!! Om van deze zware weken bij te komen hebben we besloten een weekje naar Coffee Bay te gaan, samen met Thom en Sebastiaan, wat bekent staat om zijn backpackers hostels en het relaxte leventje.

Xhosa huisjes

De weg naar Coffee Bay was alles behalve fijn, (vooral als je wagenziekte hebt) tussen de werkzaamheden en bergen door moet je ook de potholes ontwijken, dit zijn gaten in de weg. Onderweg reden we steeds minder door dorpen/steden heen en vulden de uitgestrekte velden zich met townships.

Na een lange weg vol met gaten kwamen we eindelijk aan in Coffee Bay bij ons hostel, Sugarloaf. We werden vriendelijk ontvangen en naar ons huisje gebracht. Het zag er erg gezellig uit. Wij verblijven in een hutje met eigen badkamer. Het ronde huisje met de rieten dak is ook het soort huisje die je langs de weg in de townships zag staan, een zogenaamd Xhosa huisje.

Ons huisje  Ons huisje

hangmat

In het hostel zit een leuke bar, waar je ook eten kunt bestellen, een pooltafel, pingpong tafel, voetbaltafel, zit hoekjes waar je bijvoorbeeld een spelletje kunt doen en buiten staat een braai, kampvuur, wat surfborden en een hangmat. Kortom, alles om een weekje lekker niks te doen.

De eerste avond hebben we wat gedronken aan de bar en gepoold. De volgende ochtend hebben we lekker ontbeten en daarna gingen we op pad. Met de auto reden we over een 'weg', lees: zandweg met hoge heuvels, diepe gaten en scheuren. Het hobbelige ritje was erg vermakelijk en even later kwamen we aan bij een hotel. Hier hebben wij de auto geparkeerd en zijn we te voet verder gegaan. We liepen op een drassig paadje en kwamen we uit op een strand. Er stond ook een berg dus het leek ons wel leuk om die op te klimmen. Eenmaal boven aangekomen hadden we super mooi uitzicht en konden we de volgende spot zien waar we heen wilden, Hole in the wall. Achter deze berg is een hoge rots in het water met een gat erin.

Hiken hole in the wall

De volgende morgen zijn we na het ontbijt naar het strand gegaan. Toevallig kwamen wij nog twee vrienden tegen van school die hier toevallig ook waren, zij verbleven in het andere hostel. 's Middags zijn we bij hen langs gekomen in Coffeeshack. We zouden gaan surfen, maar helaas waren alle boards al verhuurd, dus hebben we maar een borrel gedaan. Coffeeshack zag er ook super leuk uit, stukken groter dan bij ons.

De dag erna gingen we vroeg uit de veren om te gaan hiken. We hadden via ons hostel een gids geregeld die ons zou meenemen naar grotten en een klif om van af te springen. Samen met onze vrienden van het andere hostel zaten we te wachten op onze gids. We waren allemaal super sportief gekleed toen we zagen dat onze gids in z'n spijkerbroek en shirtje aan kwam lopen met platte schoenen zonder profiel, "dit wordt nog wat" dachten we allemaal.

We liepen richting het strand maar omdat het water hoog stond moesten we eerst door een ondergelopen stuk water om vanaf de stenen op het strand te komen. Zo te zien had onze gids dit niet helemaal aan zien komen en wees hij maar een plekje aan waar wij moesten oversteken. Allemaal de schoenen uit en met het water tot onze billen liepen we naar de overkant. Onze gids had zijn broek uit gedaan en stapte een stukje verderop het water in, precies in een gat en hij verloor zijn evenwicht en ging bijna kopje onder... gelukkig kon hij zich nog vast pakken aan de stenen. Uiteindelijk is hij een heel groot stuk omgelopen en door een ander stuk water naar het strand gelopen. De groep was weer compleet en onze gids ging weer voorop (in z'n blauwe ballenknijper).  Nou als deze hike niks wordt, betalen we in ieder geval voor het leedvermaak. Toen we aan de andere kant van het strand uit kwamen, bleek het water te hoog en te wild te zijn om langs de hoge rotsen te lopen, dus we moesten onze schoenen weer aan en over de weg.

We gingen de hoge heuvels op, door het hoge drassige gras en kwamen langs allemaal Xhosa huisjes. Buiten zaten kinderen te spelen en een vrouw was zingend de was aan het doen. Nadat we het dorpje door waren, gingen we de heuvel weer af tussen een kudde koeien en kwamen we weer uit bij de zee. Helaas konden we nog niet naar de grotten omdat het water nog te hoog stond, dus gingen we richting de klif. Onderweg kroop er ineens een slang tussen onze voeten door, het bleek de Black Mamba te zijn, een super giftige slang, IEEEW.

Aan de rivier was een muur van hoge rotsen waar we af mochten springen, echt super vet! Dit hebben we een tijdje gedaan en zijn daarna terug gelopen naar de zee om naar de grotten te gaan. Helaas stond het water nog te hoog, maar we gingen toch een poging wagen. Zonder succes, het water kwamen alsnog tot aan de rotsen waar we op liepen en we werden overspoeld door de golven. We zijn dus maar terug gelopen en hebben daarna nog een drankje gedaan met onze gids.

Hike Cliff springen

'S avonds zijn we naar Coffeeshack gegaan om te eten. We kregen een hele Xhosa maaltijd voorgeschoteld en het was heerlijk! Op de foto zie je het voorafje: linzen soep en huisgemaakt brood. (stukken lekkerder dan het eruit ziet hoor)

Xhosa eten                 Surfen

Ons laatste dagje hebben we goed benut door te gaan surfen. Het water is hier stukken lekkerder dan bij ons thuis in Port Alfred. Het was een erg geslaagd weekje!

1. Ilona:
    1 mei 2018
    Leuk Eileen, wat een avonturen. Vreemde gids, volgens mij hebben jullie hem meer begeleid dan hij jullie. Kijk je verder wel uit voor giftige slangen enzo..... Je moet wel heelhuids terugkomen hoor! Dikke knuffel Henk & Ilona
  2. Thijs en Jet:
    1 mei 2018
    Leuk zo’n weekje vakantie. Een heel ander leven daar en wat een prachtige natuur. Lezen met veel plezier je verhalen. Groetjes Thijs en Jet.
  3. Froukje Bergsma:
    4 mei 2018
    Dat is wel genieten daar he? Mooie belevenis. Geniet er maar van tijdens je vrije dagen! Succes hoor! Groetjes oma